Akademisk frihet
Enligt överenskommelsen med staten förbinder sig Tel Avivs universitet att rapportera varje ”säkerhetsrisk på plats” som krävs. Och universitetets anställda måste bete sig enligt militära restriktioner. Överenskommelsen kräver av universitetet att ”säkerställa att anställda forskare avstår från kränkande uttalanden mot de soldater från israeliska försvarsmakten som studerar vid institutionerna, vare sig dessa uttalanden gäller deras militära tjänstgöring inom försvarsmakten eller om uttalandena gäller att de bär uniform. Detta åtagande är av största vikt.”
– Maya Wind, Towers of Ivory and Steel (2024)
Antisemitism
Jag tror att de flesta med judiskt ursprung som blivit svenskar lämnar sin judiska identitet. Men gör de inte det behöver inte det vara ett problem. Man måste skilja på medborgarskap och nationstillhörighet.
– Björn Söder, intervjuad i Dagens Nyheter (2014)
Autonomi
Vi kräver att svenska universitet hävdar sin autonomi genom att:
1. avsluta alla formella samarbeten med israeliska universitet och andra medskyldiga institutioner enligt PACBIS riktlinjer;
2. upprätta samarbeten med palestinska universitet och tillhandahålla stöd för palestinska akademiker och studenter på flykt, genom att erbjuda dem plats på svenska universitet för arbete och studier.
– Workers and Students in Swedish Academia for Palestine (WASSAP) Boycott, Divestment, and Sanctions Report for Swedish Universities (2024)
Bosättare
Fascismen var ett monster som föddes av kapitalistiska föräldrar. Fascismen kom som slutprodukten efter århundraden av kapitalistisk bestialitet, exploatering, herravälde och rasism – som i huvudsak utövades utanför Europa. Det är rätt talande hur många bosättare och koloniala företrädare som attraherades av fascismen.
– Walter Rodney, How Europe Underdeveloped Africa (1972)
Campus
What was strange was not that the campus had suddenly become a police station, but rather that it turned out already to have been one all along.
– Samuel P. Catlin The Campus Does Not Exist: How campus war is made, Parapraxis (2024)
Civiliserad
En civilisation som visar sig oförmögen att lösa de problem den ger upphov till är en förfallen civilisation. En civilisation som väljer att blunda för sina mest avgörande problem är en drabbad civilisation. Faktum är att den så kallade ‘europeiska’ civilisationen, den ‘västerländska’ civilisationen sådan två århundranden av borgarstyre format den, är oförmögen att lösa de två huvudproblem som dess existens givit upphov till: proletariatets problem och det koloniala problemet. Faktum är att detta Europa när det ställs inför ‘förnuftets’ och ‘medvetenhetens’ domstolsskrank är oförmöget att rättfärdiga sig.
– Aimé Césaire, Om kolonialismen (1950)
Internationell rätt
Den internationella rättsformen förutsätter juridisk jämlikhet och ojämlikt våld mellan suveräna stater. I den moderna internationella kapitalismens sammanhang är detta ojämlika våld själva imperialismen. Nödvändigheten av det ojämlika våldet härrör från den juridiska jämlikheten: ett av rättssubjekten stiftar lagar utifrån rättsförhållandet och sin tvångsmakt, det vill säga sin imperialistiska dominans. Särskilt i sin universella form, som bygger på juridisk jämlikhet och självbestämmande, förutsätter folkrätten imperialism.
– China Mieville, Between Equal Rights (2005)
Motstånd
This obscure feeling that you had as you left Gaza, this small feeling must grow into a giant deep within you. It must expand, you must seek it in order to find yourself, here among the ugly debris of defea
I won’t come to you. But you, return to us! Come back, to learn from Nadia’s leg, amputated from the top of the thigh, what life is and what existence is worth.
Come back, my friend! We are all waiting for you.
– Ghassan Kanafani, Letter from Gaza (1956)
Palestina
Skriv upp:
jag är arab
Du har ryckt mina förfäders vinrankor
upp ur jorden jag brukade med mina barn
du har bara lämnat kvar
dessa klippor
åt mina efterkommande
åt min familj
Skall du ta dem?
din regering traktar efter dem
så sägs det
– Mahmoud Darwish, Förhör (1964)
Respektabilitetspolitik
”Det är inget att förklara professó”, sade han. ”Tänk bara att du är död även om du inte vet om det, allt är dött, sättet ni lever på är dött, och hur sättet ni pratar och att ni tycker att ni är jätteintelligenta och demokrater och vänster. Hur ska man förklara något för någon som är död?”.
– Kommunisten Pasquale, ur Elena Ferrante, Den som stannar den som går (2016)
Sionism I
Det mest centrala i sionismen är tanken att landet Israel är det judiska folkets historiska födelseplats och tron att judiskt liv någon annanstans är ett liv i exil.
– Israels ambassad i Sverige, Sionism (2024)
Sionism II
De som känner mig känner också väl till mitt starka stöd för staten Israel och det judiska folket.
– Björn Söder, ”Sweden Democrats reject anti-semitism”, The Jerusalem Post (2015)
Student
Koloniseringen av samhällsverksamhetens olika sektorer finner hos studenterna sitt högsta stadium. När man överför hela samhällets dåliga samvete på dem döljer man allas misär och slaveri. […]Studenten kan nämligen inte alls revoltera mot någonting utan att samtidigt revoltera mot sina studier, även om denna revolt infinner sig mindre naturligt än hos arbetaren, som spontant gör uppror mot sina förhållanden. Men studenten är en produkt av det moderna samhället av samma slag som Godard och Coca-Cola. Hans ytterliga främlingskap kan inte bekämpas förutom genom kamp mot samhället i dess helhet.
– Situationistiska internationalen, Misären i studentens miljö (1966)
Tältläger
If students in tents posted on the lawn
Occupyin’ the quad is really against the law
And a reason to call in the police and their squad
Where does genocide land in your definition, huh?
– Macklemore, Hind’s Hall (2024)
Uppviglare
I Bologna tar sig polisstyrkorna in på universitetsområdet med pansarvagnar, samtidigt som studenterna drar sig tillbaka mot torget. Klockan elva på kvällen, samtidigt som staden kontrolleras av fullt beväpnade polisstyrkor, och pansarvagnarna kontrollerar gatorna på universitetsområdet, går en polispatrull in i lokalen som tillhör Radio Alice, på via del Pratello. Redaktionen arresteras och utrustningen slås sönder eller beslagtas. Men under natten arbetar någon outtröttligt med att sätta ihop den förstörda utrustningen igen […] och klockan åtta morgonen efter återupptar Radio Alice sina sändningar.
– Bifo Berardi, A Thousand Little Machines (2024)
Våld
Den koloniserade världen är en tudelad värld. Skiljelinjen, gränsen, markeras av kaserner och polisstationer. När den koloniserade vill tala med överheten är det gendarmen eller soldaten han måste vända sig till, som kolonialistens och förtryckarregimens språkrör. […] I kolonierna däremot kommer den kolonialiserade dagligen i direkt kontakt med lagens handhavare. Soldaten och polisen finns överallt och ger sig ofta och smärtsamt till känna. Med bösskolven eller napalmbomber gör de klart för den kolonialiserade att han ska hålla sig lugn. Maktens representanter brukar det oförfalskade våldets språk. […] Maktens ombud för med sig våldet in i den koloniserades hus. Han driver in det i huvudet på honom.
– Frantz Fanon, Jordens fördömda (1962)
Våld II
Ligue Communiste Révolutionnaire var starkast när det gällde försvar. De var bra på att skydda en demonstration. Ibland brukade vi också gömma oss bakom dem [skratt]. Det var visserligen fler än oss och så vidare [skratt]. Men sen när det gällde att slå till, att gå till angrepp, då var Gauche Prolétarienne bäst, även om den gruppen lades ner ganska snabbt. Efter det så var det för mycket av mycket som återstod…
Vet ni, jag älskade det, att slåss med polisen. Jag var ansvarig för UCFML:s militära kommitté, jag skrev hela texter som argumenterade för varför vi måste ha dubbla led som kastar molotovcocktails i omgångar, jag känner till sådana saker väldigt väl. Och jag tyckte det var väldigt tillfredsställande att se ett led med poliser skingras, till exempel – det är som en allegori för något [skratt]. Det jag vill säga är att jag inte alls är allergisk mot sånt. […] Jag är inte någon icke-våldare, absolut inte. Jag har praktiserat detta och jag tänker att det är helt normalt för unga människor att pröva det, tillägna sig det, så de vet att de kan göra det. Man måste lära sig att inte vara rädd för polisen, att avsky dem, men samtidigt att skydda sig själva från dem och så vidare – det är inte det som är problemet. Problemet är betydligt mer allvarligt: det handlar om att förstå vilken typ av begränsningar som är möjliga att påföra staten på en mer allmän nivå…
– Alain Badiou, intervjuad på acta.zone (2020)
Brand är ett ideellt projekt som finns till endast tack vare våra prenumeranter. För endast 300 kronor om året får du fyra packade nummer och stöttar dessutom en viktig infrastruktur och spridningsplats för vänsterns ideer.
→ Prenumerera nu