Hur lägger man upp en effektiv kampanj som involverar nya? Vilka redskap finns det för aktivism som sänker trösklarna för att delta? Kan man skapa självorganisering ovanifrån? Hur kan kampanjer inte bli tillfälliga protestformer, utan skapar kontinuitet och organisering? Kan man skapa aktiva communities kring aktivistmedia, där kommunikationen inte är enkelriktad utan att alla deltar? Det är avsnittet av Apans anatomi ägnas åt organisatoriska frågor med Robin Zachari från organisationen Skiftet.
Läs mer:
Skiftet – Demokrati i rörelse
https://skiftet.org/
Strategisk organisering (organizing model):
https://en.wikipedia.org/wiki/Organizing_model
The Secret History of the Shadow Campaign That Saved the 2020 Election (Time):
https://time-com.cdn.ampproject.org/v/s/time.com/5936036/secret-2020-election-campaign/?amp_js_v=a6&_gsa=1&=true&usqp=mq331AQHKAFQArABIA%3D%3D&fbclid=IwAR3KWlHWpXKq4EROPaCG-ydl8t4meTC3H5j9RSwvRnxOYJK7AdnbMVmclJg#aoh=16134168384894&referrer=https%3A%2F%2Fwww.google.com&_tf=Fr%C3%A5n%20%251%24s&share=https%3A%2F%2Ftime.com%2F5936036%2Fsecret-2020-election-campaign%2F
Brand är ett ideellt projekt som finns till endast tack vare våra prenumeranter. För endast 300 kronor om året får du fyra packade nummer och stöttar dessutom en viktig infrastruktur och spridningsplats för vänsterns ideer.
→ Prenumerera nu