#1 Det personliga varumärket i analys (Pilot)

 

I det första avsnittet av Brandpodden utforskas det personliga varumärket och dess relation till motstånd.

Vi diskuterar hur det kommer sig att berättelser sprungna ur en förtryckt position som klassresor, feminism och intersektionalitet så ofta resulterar i nya snygga emblem på olika individers personliga varumärken.

Vi frågar oss hur motstånd neutraliseras inom den kapitalistiska offentlighen. Vilka mekanismer som styr, vilka som kan existera i den offentligheten och på vilka villkor.

Men också hur det hänger ihop med ekonomin och samhället i stort. Hur vi tvingas konkurerra med olika unika säljkvaliteér i våra ständigt uppdaterade CV’n. Hur det hänger ihop med en arbetssituation där kreativitet, uppfinningsrikedom och delaktighet blir en allt större del av våra jobb.

Kort sagt: På vilket sätt tjänar kapitalet på att ta vara på vårt motstånd?

Och vad säger det i sin tur om kapitalet som parasit på våra liv?

Välkommen till brandpodden!

Redaktion: Sarah Liz, Moa, Jonas, Jacki.
Klippning: Robin.
Jingel: TIR och Sofia Espinoza Degerhammar

Logga: Markus Johnson

Brandpodden är en fristående del av tidningen Brand. Med ett öppet samtal vill podden analysera det kapitalistiska systemet idag och hur vi kan göra för att göra oss av med det.

Brandpodd_omslag

3 kommentarer på “#1 Det personliga varumärket i analys (Pilot)

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *