”Vi strejkar för säkerheten och tågvärdarna”

2023-04-17

Det är tidigt på måndagsmorgonen. Den vilda strejken har pågått i bara två timmar och de första strejkande lokförarna samlas framför Centralstationens huvudingång för att hålla strejkvakt, möta kollegor och värma sig med kaffe.

Varför har ni gått ut i vild strejk?

Det här är den första vilda strejken på väldigt länge i Sverige. Vi strejkar först och främst för att vi vill behålla tågvärdarna. Politikerna hävdar att de är fullständigt trygga med att säkerheten inte försämras men det är ju någonting fel när lokförare känner att det enda de kan göra är att gå ut i strejk för att folk ska lyssna. För vi vet vad som kan hända, vi vet vad följderna kan bli. Så som det ser ut, vi kör i det kanske signaltätaste området i hela Sverige. Det är tunnlar, det är vägövergångar, det är sträckor som det är svårt att komma till. Att man då som ensam förare ska ansvara för upp till 1800 personer, det är bara fel. Speciellt med den infrastruktur som vi har nu som är ganska trasig. Det är ju mycket signalfel. Minsta stopp i trafiken byggs ju på eftersom trafiken går så tätt. Det leder till frustrerade resenärer och det blir ju också risker. Tågvärdarna får redan ta ganska mycket skit, för de står ute på plattformarna och de får ta smällen när resenärerna är arga. Men de har alltid en trygghet i att veta att de är inte ensamma. Nu kommer vi vara ensamma.

Ni hade ett stormöte i fredags då ni bestämde att gå ut i strejk. Kan du säga något om hur det mötet gick till? Hur bestämmer man sig för vild strejk?

Det har ju pratats om det under flera möten. Men vi har inte riktigt vetat hur många som är med. Vi tog mötet över Teams på nätet. Till slut kände vi att nu måste vi göra det här. Att antingen gör vi det här eller inte, det får inte gå för lång tid. Då var det väl över 150 förare med.

Hur många lokförare är det som jobbar för MTR?

MTR hävdar det är 366 förare, men då har de räknat med såna som inte jobbar. De räknar med såna som är långtidssjukskrivna och studielediga. De räknar med alla som har lokförarkompetens som jobbar på MTR. Men vi är nere på runda slängar 290 aktiva.

Så 150 förare på ett stormöte är hälften. Hur många röstade för vild strejk?

Vi var väl runt 130 stycken. Jag var själv tveksam om det skulle ge någonting, men när det väl blev någonting ställer jag givetvis upp. Det handlar ju inte om oss, det handlar först och främst om resenärerna. För oss är säkerheten och resenärerna det allra viktigaste.

Hur har SEKO reagerat på strejken?

De har reagerat som de måste reagera. De kan inte gå ut och säga att de stöttar oss. De måste ta avstånd från oss annars kan de ju få böter. Så jag har väldigt svårt att vara besviken på dem just när det gäller det här, för de gör det de måste göra. Annars kan det bli följder för dem. Med det sagt tror jag ändå att de lyssnar på det här och ser hur viktigt det här är. Det här med ensambemanning på tågen är ju en del av avtalsrörelsen. För strejken skickar ju en väldigt stark signal. Och man ser ju att inställningen från arbetsgivarens sida är att det här bara är en fråga om deras rätt att leda och fördela arbetet, att det handlar inte om säkerhet.

Nu kommer strejken pågå i tre dagar. Kan det bli ändring på det?

Kommer någon ner här, som trafikregionrådet Anton Fendert och säger, ”det här var ett misstag, tågvärdarna är tillbaka och vi kör full bemanning om tre månader”, då går vi tillbaka direkt. Det är nog det som krävs. Eller att Arbetsdomstolen kommer ner och viftar med lite papper och säger att vi måste gå tillbaka. Men jag vet inte om de är så snabba att de hinner på tre dagar.

Hur känns stämningen här nu?

Stämningen bland oss lokförare har alltid varit ganska bra. Vi träffas ju inte så ofta, det blir när man råkar på varandra. Just nu är stämningen bra, det är roligt att träffa så mycket kollegor på en och samma gång. Det är så sällan, vi går ju hela tiden om varandra. Det känns bra.

Brand är ett ideellt projekt som finns till endast tack vare våra prenumeranter. För endast 300 kronor om året får du fyra packade nummer och stöttar dessutom en viktig infrastruktur och spridningsplats för vänsterns ideer.

→ Prenumerera nu